"Hjælp mig til at stille mig på de svages side"

Læs og bed med på denne bøn, som sognepræst, Johannes Krarup, har formuleret

Jesus Kristus,

Det er med sjælelige kortslutninger, at jeg må forstå, at du bøjede dig ned og vaskede mine fødder. Det afslører selv de mindste hovmodige udbrud i mit sind.

Mit hjerte bevæges og afsløres, når jeg hører, at du bøjede dig ned og vakte en lille død pige til live igen. Du så værdien i de mindste, selv de som ikke havde noget håb. De som havde taget et skridt ind i dødens afgrund mærkede dine lægende hænder. Herre du har grønne fingre. Du kan få alle til at gro. Lad mig være et spirende træ i dit evige og uforgængelige solsystem.

Du forsvarede en kvinde mod vrede mænd og demonstrerede en sand maskulin menneskelig identitet. Du frelste syndere ved at befri dem fra deres synd og give dem ny og ædel værdi. Hjælp mig til at stille mig på de svages, de magtforladtes og de umyndiges side.

Herre når det berettes, at du gik ud på den stormende sø og befalede stilhed, så genkender jeg, at det har du gjort i mit indre. Herre min sjæl længes efter din fredsmagt.

Herre du sårer mig på en sådan måde, at jeg bliver helet. Du river gerne mit sår op, så jeg bliver helbredt på rette vis.

Kristus jeg lytter. Jeg betror mig til sandheds-dna’et i dit ord. Lad den være en detektor for kvælende, tomme og livsforladte tanker. Kristus vær min dommer. Herre, fornærm mig, om det er nødvendigt, for at jeg kan vågne. Hjælp mig til at tåle din sandhed. Hjælp mig til at erstatte mine myter med din virkelighedsnære kundskab.

Herre, lær mig din sjæl at kende. Lad det stærkeste fortegn i min selvforståelse være, at jeg er kendt af dig og jeg kender dig. Herre forny mig i en sand omvendelse, så jeg kan vinke farvel til nedbrydende tankestrukturer.

De gange jeg har set, du åbent gik i rette med dine disciple, kalder du mig ud af unyttig selvanalyse. Herre jeg ønsker ikke at vende mig ind imod min egen sjæl uden at have dig i hånden.

Herre, jeg har lært, de fineste og dygtigste kirurger ikke må ryste på hænderne, så de kan udrette et veludført arbejde. Herre gik mig ro i sindet, så jeg kan vandre efter din vilje. Lad mit liv være i tjeneste for dig og verden.

Amen.

Del dette: